Rabu, 4 Mac 2015

Rahsia Islam Di Sepanyol

Misteri sekitar kedatangan Islam ke Sepanyol adalah sejarah yang dikagumi oleh ramai ahli sejarah. Ia adalah secara terbuka diakui bahawa banyak sejarah Al-Andalus sama ada tersembunyi atau ditulis semula. Kurangnya ketelusan sejarah terus menjadi inspirasi penyelidik, ahli sejarah, dan umat Islam tempatan untuk menyiasat dan mendedahkan kawasan yang kaya lagi diselubungi misteri.
Hati saya amat kecewa kerana masyarakat pada hari ini tidak belajar dari sejarah yang telah berlaku. Kita mahukan keamanan tetapi kita tidak membuat sesuatu yang boleh memulihkan situasi. Adakah anda semua tahu?
Dalam 711 tentera Arab dan Berber dari Afrika Utara, bersatu dengan mereka iman dalam Islam, menyeberangi Selat Gibraltar dan tiba di Iberia Semenanjung. Kedatangan ajaran Islam di sebahagian besar semenanjung yang dipanggil tanah Iberia dan dikawal al-Andalus. Walaupun sempadan al-Andalus beralih beberapa abad yang lalu, umat Islam kekal sebagai kuasa yang kuat selama hampir lapan ratus tahun, sehingga 1492.
Dari 711-1492 al-Andalus adalah Occidental perbatasan Islam. Terapung di pinggir barat Mediterranean, terputus dari benua Eropah oleh bergerigi gunung, struktur geografi diasingkan daripada kedua-dua Afrika Utara dan Eropah, dari Islam dan juga tanah-tanah Kristian. Sebuah tempat yang istimewa dalam mitos zaman pertengahan tetapi juga dipisahkan daripada komuniti Timur dan Barat, sekali-sekala mendapat perhatian daripada kedua-dua dunia.
Bangunan besar telah dibina di Al-Andalus, menggabungkan Visigoth dan gaya Islam. Islam menggunakan bahan-bahan yang miskin seperti plaster, batu-bata dan jubin, melakukan hiasan yang sangat bagus. Bentuk hiasan dalam gaya Al-Andalus:
Arcos de herradura
Arcos de herradura
Arcos lobulados
Arcos lobulados
Mocárabes
Mocárabes
Decoración
Decoración
Sillería
Sillería
GreatMosqueCordobaExterior
Masjid Cordoba
Ia adalah masjid terbesar di Cordoba, dan telah berkembang sedikit demi sedikit selari dengan pembangunan bandar Córdoba. Masjid Cordoba atau kini digelar Mezquita-Catedral de Cordoba. Masjid Cordoba terletak di ibu kota Sepanyol iaitu Cordoba semasa pemerintahan dinasti Umayyah Khalifah Abdurrahman III pada tahun 787. Pada 1994, Masjid Cordoba telah ditetapkan oleh Unesco sebagai salah satu tempat peninggalan yang sangat bersejarah dan penting di dunia. Di dalam masjid ini terdapat lebih kurang 850 tiang yang tersusun rapi yang menopang kemegahan masjid tersebut. Tiang-tiang itu berbaris sehingga membentuk seperti lorong yang panjang.
alhambra-palace
Alhambra
Alhambra adalah menjadi kota kerajaan yang besar, yang ditempatkan dalam kota Sepanyol Granada. Sebenarnya yang Alhambra telah dibuat bagi Raja-raja Islam di Sepanyol untuk pengaturan hidup beliau. Ia adalah benteng Islam dan yang dihasilkan oleh tradisi Nasrid untuk Emir Islam terakhir di Sepanyol. Alhambra telah merangka dengan begitu banyaknya perancangan struktur dan abstraksi yang melambangkan kedatangan Islam. Ia adalah tempat percutian yang paling utama di Sepanyol, memaparkan model pembinaan Berber Islam dan terkenal di negara ini, sebagai satu unit dengan abad ke-16. Alhambra merupakan Tapak Warisan Dunia UNESCO, dan gerak hati untuk banyak lagu-lagu dan cerita. Bahagian dalam garis adalah cukup menarik dan mengesankan dalam konfigurasi sama sekali dihiasi dengan tulisan Arab dan seni khat, menggambarkan yang seni abstraksi Islam di Granada. Oleh itu, pada tahun 1984 ia dipilih sebagai warisan Dunia.
Kronologi Kejatuhan Al Andalus
  1. Pada abad kedua hijrah pasukan Islam dari utara Afrika berjaya menyeberangi terusan yang kini dipanggil Straits of Gibraltar dan menakluk Semenanjung Sepanyol (Iberia). Dibawah pimpinan Tariq, pasukan Islam dapat mengalahkan pasukan Sepanyol dan Portugis.
  2. Selama 800 tahun Islam berkuasa di Semenanjung yang dikenali sebagai Al-Andalus oleh Arab.
  3. Tetapi orang Islam di Al-Andalus berpecah selepas pemerintahan Abdul Rahman Ke-3. Ketua-ketua Wilayah bersikap bebas dan Al-Andalus berpecah kepada beberapa negeri kecil. Negeri-negari ini sering bermusuh sesama mereka dan berperang.
  4. Dalam peperangan antara negeri-negeri Islam ini, ada yang meminta pertolongan orang Kristian Sepanyol yang memiliki tentera yang kuat. Pihak yang bersubahat dengan Sepanyol dapat menewaskan musuh Islam mereka. Tetapi pihak Sepanyol merebut pemerintahan wilayah yang ditawan. Negeri Islam yang mendapat pertolongan Sepanyol tidak dapat membuat apa-apa kerana mereka lemah.
  5. Dengan cara membantu pemerintah-pemerintah wilayah Islam yang bermusuh sesama mereka, akhirnya Sepanyol dapat merampas balik seluruh Semenanjung.
  6. Yang terakhir ialah Wilayah Granada. King Ferdinand dan Queen Isabella Berjaya mengalahkan dan menakluk Granada. Dengan ini tamatlah sejarah Semenanjung Iberia sebagai Negara Islam.
  7. Orang Islam dan Yahudi di Granada diberi tiga pilihan. Mereka boleh kembali ke Afrika Utara, atau memeluk agama Kristian Katholik atau mereka dibunuh.
  8. Inilah hasil “tahaluf siyasi” orang Islam dengan orang yang lebih kuat dari mereka.
  9. Apakah ada pelajaran yang boleh didapati dari sejarah Islam di Semenanjung Sepanyol.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan